Om os

IMG_9833Den 31. december 2003 ankom jeg for første gang til Puerto Plata på den Dominikanske Republik for at tilbringe 3 måneder sammen med min nye kæreste, som var professionel golfspiller fra Svendborg. Inden jeg mødte ham, tror jeg faktisk ikke, at jeg nogensinde havde hørt om landet før. Jeg havde derfor ingen anelse om, hvad der ventede mig på den anden side af Atlanten. Han arbejdede som golfpro og guide for en dansker, der havde et rejsebureau derovre, og jeg var igang med at skrive mit speciale og kunne derfor relativt nemt tage afsted i et par måneder – med bøger, noter og computer i bagagen.

De 3 måneder var en oplevelse, der hurtigt nåede til vejs ende, og vi vendte tilbage til Danmark i foråret 2004. Jeg færdiggjorde mit speciale og dermed også mit studie på Syddansk Universitet i Odense. Med en cand. mag. i international virksomhedskommunikation i hånden gik jeg så ellers igang med at søge job. Skæbnen ville dog, at jeg 7 måneder senere endnu engang skulle rejse den lange vej tilbage til den Dominikanske Republik.

Denne gang gik turen til Punta Cana, hvor jeg sammen med min kæreste “bare skulle være i 6 måneder”. Han skulle arbejde som destinationschef for et dansk rejsebureau, og jeg havde fået job som kontorchef for det samme bureau som min kæreste havde arbejdet for tidligere. Vi boede til leje i en 3-værelses lejlighed med adgang til swimmingpool og 5 minutter fra den fantastiske Bavaro Beach. De første par måneder gik vi rundt til alle steder og blev tit samlet op på vejen af flinke dominikanere der gav os et lift. Det ville man nok aldrig gøre i Danmark, men på den Dominikanske er det en hel naturlig del af kulturen. Vi tog også tit bussen rundt, når vi skulle ud og handle i et af de meget små supermarkeder. Efter et stykke tid fik vi dog købt en brugt knallert som vi sad to på – uden styrthjelm!

Halvanden måneds tid efter vores ankomst til Punta Cana gik min chefs firma dog konkurs, og jeg stod uden job. Min kæreste var ikke rigtig tilfreds med sin arbejdssituation, og vi havde allermest bare lyst til at rejse hjem til Danmark igen. Men så en dag mødte min kæreste en dominikaner på en af golfbanerne. Han havde et incoming rejsebureau / destination management company (DMC) og manglede en person til at arbejde som “repræsentant” og guide, så jeg var heldig at få et job hos ham. Kort tid efter sad vi en dag og snakkede og legede med skøre ideer, og pludselig fik vi tilbuddet om at købe min nye chefs rejsebureau. Han havde arbejdet med turister i 15 år og ville gerne arbejde sammen med sin kone, der netop var begyndt at arbejde som ejendomsmægler i et ejendomsmarked der begyndte at vokse kraftigt på det tidspunkt.

Efter en længere tænkepause og mange brainstorms besluttede vi os for at tage chancen og sige “ja, tak” til tilbuddet. Vi stablede en hel forretningsplan på benene og kontaktede vores bank for at søge om et lån til at købe firmaet Palmera Travel – Palmera Destination Services. (Palmera betyder “palmetræ” på spansk!). I foråret 2005 fik vi grønt lys af banken og flyttede så til Punta Cana i juni måned…og købte vores første (brugte) bil!

LOGO_PAL2small

Vi flyttede alle kontormøblerne ind i vores lejlighed og havde kontor i det ene soveværelse samt i hele stuen. I ca. to år boede vi og arbejdede i den lille lejlighed…og vi knoklede. Jeg sad på kontoret og lavede alt, mens min kæreste tog sig af vores turister ude på hotellerne og vores forretningsforbindelser. Senerehen, efterhånden som firmaet voksede og vi fik mere og mere travlt, begyndte vi at ansætte både guider og chauffører og har gennem årene haft en blanding af dominikanere, danskere, en hollænder og en svensker ansat.

I foråret 2007 købte vi et dejligt hus på Cocotal Golf & Country Club med have og udsigt over golfbanen. Det var et rigtig stort skridt og samtidig også rigtig rart at kunne adskille jobbet og privatlivet en smule. Kontoret beholdte vi i lejligheden, indtil vi i foråret 2008 købte kontorlokaler i Plaza Shopping Bavaro. Her driver vi stadigvæk vores firma Palmera Travel.

Vi arbejder til dagligt sammen med mange rejsebureauer fra hele verden (specielt inden for golfrejser og grupperejser). Fra Danmark arbejder vi bl.a sammen med Krone Golf Tours, Green2Green, Team Benns, m.fl., og vi har haft fornøjelsen af at tage imod rigtig mange danske turister på destinationen.

Det er vores håb, at vi med denne guide over Punta Cana kan give inspiration til alle de danskere som vælger at rejse netop hertil – enten på ferie eller for at prøve at leve under Karibiens varme himmelstrøg.